wtorek, 30 stycznia 2018

2011 Wycieczka do Suwalskiego Parku Krajobrazowego na Mazury i Litwę

2011 Wycieczka do Suwalskiego Parku Krajobrazowego, na Mazury i Litwę

Wycieczka na początku wakacji rozpoczęła się w Białowieży, gdzie zobaczyliśmy puszczę białowieską z przewodnikiem turystycznym, carską restaurację oraz Muzeum BPN. Potem pojechaliśmy do Jeleniewa na bazę noclegową u tamtejszego proboszcza. Ma bardzo dobre warunki noclegowe i żywieniowe. Stamtąd wyruszaliśmy na zwiedzanie Suwalskiego Parku Krajobrazowego, m.in wdrapaliśmy się na Cisową Górę, zobaczyliśmy widok parku z punktu widokowego w Smolnikach, źródła Hańczy. Dojechaliśmy też do Łopuchowa gdzie na dużej przestrzeni widoczne jest głazowisko -ogromna liczba naturalnych kamieni. Niestety nie udało się dotrzeć do Wodziłek, gdzie jest jedyna świątynia staroobrzędowców prawosławnych. Druga pozostała w Suwałkach, ale nie jest tak okazała. Następny dzień podróży to Wigry - zespół poklasztorny Kamedułów oraz sanktuarium maryjne w Sejnach https://youtu.be/yD7Ig1T2M7k. Dotarliśmy także na granicę Rosji, Litwy i Polski oraz zobaczyliśmy monumentalny most w Stańczykach i sanktuarium maryjne w Świętej Wodzie https://youtu.be/mG0y7IBk5ro. W pobliżu znajduje się miejscowość Wasilków, gdzie urodził się ks. Jerzy Popiełuszko. Przyjemnością było popłynięciem statkiem do sanktuarium maryjnego w Studziennicznej, ale o tym już było przy innej okazji. Kolejny dzień to całodzienna podróż do Wilna. Program zwiedzania tradycyjny ale nowością było, że  przewodnikiem po mieście byłam ja. Zobaczyliśmy Ostrą Bramę, katedrę, kościół śś. Piotra i Pawła, Bernardynów, kościół św. Ducha, cmentarz na Rossie. Wyjeżdżając z Litwy odwiedziliśmy Troki, popłynęliśmy stateczkiem wokół zamku i zwiedziliśmy sam zamek.

Restauracja carska w Białowieży

Widok na park i Górę Cisową z punktu widokowego w Smolnikach

Obiekt poklasztorny w Wigrach
sanktuarium maryjne w Sejnach
przejście graniczne między trzema państwami